Isnin, 5 Mei 2008

CIRI-CIRI PELAJAR MUSLIM CONTOH

Institusi pendidikan diadakan kerana adanya pelajar manakala guru-guru menjalankan tugasnya untuk menyediakan manusia yang dapat membangunkan tanah air. Dengan itu perlu kita menunjukkan contoh yang baik kepada pelajar muslim sebagai ikutan kepada pelajar-pelajar yang lain. Begitu juga dengan pelajar perempuan kerana pelajar perempuan merupakanj sebahagian daripada masyarakat dan mempunyai peranannya yang penting dalam membentuk generasi dan menegakkan keluarga Islam bagi membina masyarakat dan Negara Islam.

Ciri-ciri Pelajar Muslim Contoh

1. Membetulkan niat. Di kalangan kebanyakan pelajar, tujuan belajar ialah untuk mendapatkan sijil yang dengannya ia boleh memegang jawatan dan dapat menyara hidup. Tetapi yang Islam kehendaki supaya niat ia belajar ialah untuk memberikan sumbangan terhadap Islam, Orang-orang Islam dan menegakkan negara Islam serta mengisi ruang kekosongan yang diperlukan oleh Islam kerana Islam menggalakkan kita supaya menuntut ilmu dan melaksanakan kewajipan menjadi khalifah di muka bumi dan memakmurkannya dengan kuasa-kuasa yang Allah sediakan di dalamnya.Niat yang begini akan menjadikan belajar itu salah satu cara mendekatkan diri kepada Allah dan akan diberi pahala atas segala usaha, masa dan harta yang digunakan itu supaya pelajar mengetahui yang mengasas dan mencipta ilmu-ilmu ialah ulama Islam. Oleh itu kita perlu berusaha supaya dapat mengeluarkan ahli-ahli yang pakar di dalam berbagai bidang ilmu pengetahuan.

2. Pelajar Muslim juga hendaklah membetulkan pandangannya kepada pelajaran dan ia bukan semata-mata penguasaan akal tentang maklumat-maklumat yang perlu dipenuhkan di dalam otak untuk menjawab di dalam peperiksaan di akhir tahun, tetapi yang dikehendaki ialah dapat menyediakan peribadi terpelajar yang membina ilmunya, boleh memberikan faedah kepada kehidupan manusia, dan ia hendaklah mengetahui tentang sejauh mana hubungan apa yang dipelajarinya dengan kehidupan. Pelajar Islam juga perlu tahu bahawa pendidikan akhlak adalah perlu didahulukan dari ilmu pengetahuan yang lain, dan di sana tidak ada yang lebih utama dari ajaran Islam dan adab-adabnya untuk melaksanakan pendidikan. Mereka juga hendaklah mengetahui adab-adab Islam dan ajaran-ajarannya dan memaksakan dirinya untuk mengetahuinya, membiasakan diri dengan sifat benar, amanah, menunaikan janji, berlemah lembut dan segala akhlak Islam dan menjauhkan diri dari akhlak yang dikeji. Dan yang paling nyata sekali ialah perkara yang mesti ditunaikannya terutamanya sembahyang, berbuat baik terhadap dua ibu bapa, berbaik-baik hubungan dengan keluarga dan kawan-kawannya.

3. Pelajar Muslim contoh hendaklah pandai memilih kawan dai kalangan kawan-kawannya. Ia seterusnya memilih kawan yang soleh dan tidak berkawan dengan orang yang jahat. Perhubungannya hendaklah sederhana dan dapat dikawal; jangan sampai membuang masa pelajarannya.

4. Ia juga pandai dalam memilih majalah-majalah untuk merehatkan fikirannya. Pilih yang bersih dan berfaedah dan jauhkan dari yang merosakkan dan dosa.

5. Ia hendaklah memberikan perhatian yang sewajarnya terhadap pelajaran kerana masa umurnya yang begitu adalah umur untuk belajar dan membentuk peribadi. Masa itu hendaklah dihabiskannya dengan sebaik-baiknya untuk pelajarannya supaya selepas itu dia dapat menumpukan pula kewajipan-kewajipannya selepas belajar.

6. Urusan rumah, sekolah atau kuliah, di meja dan tempat tidur hendaklah teratur rapi. Tempat letak pakaian, buku-buku dan nota-nota kuliah mestilah teratur supaya tidak membuang masa untuk mencarinya bila diperlukan. Pelajar yang tidak sistematik akan menyebabkan pemikirannya juga tidak tenteram dan membuang masa dan tenaga untuk mencari alat-alat yang diperlukannya.

7. Masa hendaklah disusun dengan baik sama ada masa untuk belajar, mengulangkaji, tidur dan berusaha untuk mengikut waktu yang ditetapkan itu. Jangan tinggalkan masa itu dipengaruhi oleh keadaan dan urusan-urusan lain, alat sebaran dan lain-lain keadaan yang menghabiskan masa. Sembahyang hendaklah ditunaikan apabila masuk sahaja waktunya, kerana menunaikan sembahyang adalah sebagai memperbaharui tenaga dan memohon pertolongan dari Allah. Perlu diingatkan bahawa jangan gunakan waktu tidur untuk belajar dan waktu belajar untuk tidur. Ramai pelajar yang tidak mengambil berat terhadap pelajarannya di awal pelajaran dan masa di buang begitu sahaja, mereka menggantikan masa yang dibuangnya itu di akhir tahun dengan berjaga sepanjang malam. Ini adalah satu kesalahan yang besar bagi pelajar Muslim contoh dan patut dijauhinya. Waktunya hendaklah disusun sejak dari awal pembelajaran lagi secara sederhana kerana dengan secara paksa akan menyebabkan kegagalan.

8. Pelajar Muslim contoh hendaklah membiasakan diri dengan kebersihan dimulai dengan pembersihan dalaman, pembersihan hati dari dendam dan hasad, pemarah dan takabbur, terpedaya dan setiap yang dimurkai oleh Allah. Hatinya hendaklah dipenuhi dengan sifat taqwa, kasih saying, ikhlas, bersih hati, bertawadu’ dan setiap yang diredhai oleh Allah. Setelah itu hendaklah dijaga kebersihan badan, pakaian, tempat tidur, meja tulis dan buku-bukunya.

9. Ia hendaklah mengutamakan menerima pelajaran terus dari guru-gurunya dan jangan tidak hadir kelas kecuali berlaku keuzuran yang kuat. Fikirannya hendaklah sentiasa sedar (memberi tumpuan) ketika mengikuti pengajaran guru, tidak terganggu dengan urusan yang lain, kerana jika ajaran guru itu dapat dikuasainya ini akan dapat menolongnya. Banyak perbezaan yang ia alami jika ia tidak hadir kelas atau tidak mengambil berat kuliah guru, tentunya ada di sesetengah tempat yang kurang jelas atau tidak faham betul. Lebih baik lagi jika ia dapat membaca pelajarannya itu sebelum disyarahkan oleh gurunya. Ini akan memberi penguasaan yang baik dan dapat memberi tumpuan pada aspek pelajaran yang ia kurang faham.

10. Ia hendaklah tahu bahawa kebanyakan pelajaran itu ada hubungan antara satu sama lain. Kebiasaannya sesuatu pelajan itu sukar difahami jika pelajaran yang sebelumnya tidak difahami lagi. Oleh itu jangan ada pelajaran yang tidak difahami. Kalau ini berlaku maka cepat-cepatlah pergi berjumpa kepada guru-guru atau kawan-kawannya.

11. Untuk memudahkan baginya menguasai seluruh pelajarannya di akhir tahun maka ia perlu membuat ringkasan bagi setiap bab dan isi-isi yang pokok dan yang cabangnya dengan menggunakan perkataan yang mudah difahami. Dibuat rajah yang besar bagi setiap mata pelajaran, dan diingatkannya baik-baik, manakala huraiannya adalah sebagai isinya yang menutup rangka yang kasar itu. Setiap isi itu akan melekat di atas rangkanya. Jika tidak ada rangka yang kasar itu isi-isi itu akan bercampur baur sesama sendiri menyebabkan badan manusia tidak terbentuk. Hendaklah meyakinkan diri sendiri bahawa percubaan ini adalah percubaan yang berjaya.

12. Pelajar Muslim contoh adalah berusaha supaya dapat menguasai pelajarannya dan mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan mengatasi pelajar lain. Ini merupakajn perkara yang dituntut dan satu kewajipan yang akan menggembirakan kedua ibu bapanya. Ia juga membuktikan bahawa usahanya untuk menjadi Muslim yang sebenar tidak sekali-kali mengganggu pelajarannya bahkan mendorongnya mengatasi kawan-kawan yang lain.

13. Ia hendaklah mencungkil bakatnya di dalam bidang yang boleh memberi manfaat dan memperingatkan rakan-rakannya supaya memupuk bakat itu untuk digunakan bagi kebaikan Islam. Ia juga hendaklah meminta nasihat ketika hendak memilih bidang pengkhususan bagi faedah kepada Islam.

14. Pelajar Muslim hendaklah sentiasa dalam keadaan zikrullah dan meminta perlindungan dari godaan syaitan. Segala amalan, belajar, menjawab dalam peperiksaan hendaklah dimulakan dengan nama Allah dan memohon pertolongan dari Allah. Ia hendaklah menunaikan kewajipan terhadap pelajaran dan mengulangkaji, kemudian bertawakkal kepada Allah, memulakan peperiksaan dengan hati yang tandus, menerima keputusan iaitu dengan mengucap Bismillah dan bersyukur kepada Allah sekiranya berjaya dan kembalikan segalanya itu kepada Allah atas pertolongan dan taufikNya.Jika sebaliknya, jangan sempitkan perasaan dan jangan berdukacita dan katakana ini adalah ketentuan Allah dan apa yang Allah kehendaki. Ia boleh lakukannya dan akan berusaha lagi dengan penuh keazaman dan ketenangan.

15. Pelajar perempuan Islam juga hendaklah berpegang dengan apa yang telah ditentukan oleh Islam iaitu hendaklah ia menjaga sifat kewanitaannya dan berpegang teguh dengan adab-adab Islam seperti pakaian Islam yang sempurna dari segi rupa bentuknya dan menjauhkan apa yang di larang dari berbagai jenis perhiasan yang dilarang. Ia hendaklah menjaga dirinya dari tempat yang menimbulkan keraguan dan percampuran, mengangkat suara tinggi, ketawa kuat dan lain-lain sifat yang tidak layak bagi pelajar Islam contoh. Ia hendaklah berpegang dengan adab malu, bijak dalam memilih kawan perempuan serta mendalami masalah agama terutama yang berhubung dengan perempuan. Ia hendaklah melaksanakan peranannya dalam menjadi contoh sebagai pelajar muslimah yang sebenarnya kepada kawan-kawannya.

Kisah Pemuda Islam dan Paderi

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan pengajiannya di
Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah
berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya.
Selain belajar, dia juga seorang juru dakwah Islam.
Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani.
Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t.
memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di
Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung
tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja.
Mula mula dia keberatan, namun karena desakan akhirnya pemuda itu pun
memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di
salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan
penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini."

Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut
mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak
dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, "Aku minta dia
keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya. " Barulah pemuda ini
beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, "Bagaimana anda
tahu bahwa saya seorang Muslim?"

Paderi itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu."
Kemudian dia beranjak hendak keluar.Namun, paderi ingin memanfaatkan
keberadaan pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan,tujuannya
untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan ugamanya.
Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.

Paderi berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda
harus menjawabnya dengan tepat. "Si pemuda tersenyum dan berkata, "Silakan!"

Sang paderi pun mulai bertanya, "Sebutkan satu yang tiada duanya, dua
yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya,
lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada
delapannya, delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada
sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada
dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada
empat belasnya."

"Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa
yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya?

Siapakah yang erdusta namun masuk ke dalam syurga?

Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya?

Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!"

"Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan
siapakah yang terpelihara dari api?

Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan
siapakah yang terpelihara dari batu?"

"Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon
apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun,
setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah
sinaran matahari?"

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan
kepada Allah.

Setelah membaca Basmalah dia berkata,

-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman,
"Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)."(Al-Isra': 12).

-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa
ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan
ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.

-Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.

-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t.menciptakan makhluk.

-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).

-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman.
Allah s.w.t. berfirman, "Dan malaikat- malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).

-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'izat yang diberikan kepada
Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin taufan, musim
paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.

-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan.
Allah s.w.t. berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat." (Al-An'am:160).

-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf.
-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'izat Nabi Musa yang
terdapat dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air
untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air." (Al-Baqarah:60).

-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu
Subuh. Allah s.w.t. ber-firman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai
menyingsing. "(At-Takwir: 18).

-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

-Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara
Nabi Yusuf , yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah
kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami inggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, " tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha pengampun lagi Maha Penyayang." (Yusuf:98)

-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara
Keledai. Allah s.w.t. berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara
adalah suara keledai." (Luqman: 19).

-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam,
Malaikat Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api
ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah s.w.t. berfirman, "Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya': 69).

-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab
dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu
adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu
Daya wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t.? "Sesungguhnya tipu daya
kaum wanita itu sangatlah besar." (Yusuf: 28).

-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah
sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja.

Permintaan ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, "Apakah kunci surga itu?"

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti
keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan
kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja
itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba
mengelak.

Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan
semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan
namun anda tidak mampu menjawabnya! "

Paderi tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah."

Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda. "

Paderi pun berkata, "jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah."

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk
agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga
mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang
bertakwa.

Kalimah Yang Baik

Di antara sabda-sabda Rasulullah s.a.w. mengenai kalimah yang baik:

"Dan kalimah yang baik itu sedekah." [Riwayat Bukhari]

"Siapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat hendaklah beliau
mengatakan yang baik atau dia diam (sahaja)." [Hadis Muttafaq]

"Sesungguhnya hamba itu akan berkata-kata dengan perkataan yang beliau
(sendiri) tidak jelas. Kerana perkataan itu beliau tergelincir ke dalam
neraka yang lebih jauh (jaraknya dari jarak) antara timur dengan barat."
[Hadis Muttafaq]

"Seorang itu akan berkata dengan perkataan yang diredhai Allah, beliau
tidak menyangka bahawa kalimah-kalimah itu akan sampai kepada apa yang
telah dicapainya. Allah menulis keredhaan baginya kerana kalimah-kalimah
itu hinggalah pada hari beliau menemui Allah. Dan seorang itu akan
berkata dengan perkataan yang dimurkai Allah. Beliau tidak menyangka
bahawa kalimah-kalimah itu akan sampai kepada apa yang telah dicapainya.
Allah menuliskan kemurkaan baginya kerana kalimah-kalimah itu hingga
pada hari beliau menemui Allah." [Riwayat Malik dan Tarmizi]

Kiranya Rasulullah s.a.w. itu dianggap sebagai qudwah hasanah kepada
semua manusia, maka para duatlah orang yang paling utama mengikut
Rasulullah s.a.w. dari orang lain. Oleh itu para duat Islam hendaklah
melihat bagaimanakah keadaan Baginda Rasulullah s.a.w.

Al-Kharaithi dan al-Hakim telah meriwayatkan dari 'Amurah, bahawa
'Amurah berkata: Aku bertanya kepada Aisyah radiallahu-anha bagaimanakah
keadaan Rasulullah s.a.w. apabila beliau bersendirian dengan para
isterinya? Aisyah berkata: "Dia seperti lelaki lain (juga) cuma dia
adalah seorang yang paling pemurah dan paling lembut bila senyum dan
ketawa."

Al-Bazzar meriwayatkan dari Jabir radiallahu-anhu, Jabir berkata:
"Apabila Rasulullah s.a.w didatangi wahyu atau peringatan, saya pun
berkata: "Pemberi amaran kepada kaum, mereka didatangi oleh azab."
Apabila keadaan itu hilang, saya lihat (Rasulullah s.a.w.) adalah orang
yang paling manis mukanya, paling banyak tertawa dan paling baik
manusia."

Ahad, 4 Mei 2008

SIRAH : DUTA ISLAM YANG PERTAMA

MUS’AB BIN UMAIR (Bahagian 1)

Mus’ab bin Umair adalah antara salah seorang daripada sahabat Rasulullah s.a.w.. Mus’ab adalah seorang remaja Quraisy yang terkemuka, seorang yang paling segak dan tampan, penuh dengan jiwa dan semangat kemudaan serta menjadi seorang warga Mekah yang mempunyai nama yang paling harum.

Mus’ab dilahirkan dan dibesarkan dalam kesenangan dan membesar dalam suasana tersebut. Boleh dikatakan pada ketika itu, tidak ada seorang pun anak-anak muda di Mekah yang beruntung dimanjakan oleh kedua ibu bapanya seperti yang dialami oleh Mus’ab bin Umair.

Mungkinkah seorang pemuda yang serba kecukupan, biasa hidup dalam kemewahan dan dimanjakan oleh kedua ibu bapanya, menjadi buah mulut gadis- gadis di Mekah dan menjadi bintang di tempat-tempat perjumpaan, akan berubah sehingga menjadi buah mulut tentang keimanan dan menjadi contoh dalam semangat kepahlawanan?

Sememangnya ini telah berlaku kepada Mus’ab atau “Mus’ab yang baik” iaitu gelaran yang diberikan oleh kaum Muslimin kepadanya. Inilah salah satu di antara peribadi-peribadi yang didik oleh Nabi Muhammad s.a.w.

Bagaimanakah peribadi ini boleh terbentuk?

Kisah hidup Mus’ab menjadi kebanggaan umum. Suatu hari pemuda ini mendengar berita yang telah tersebar luas di kalangan warga Mekah mengenai Muhammad Al Amin…Muhammad s.a.w. yang menyatakan bahawa dia telah diutus oleh Allah sebagai pembawa berita suka dan duka sebagai da’i (pendakwah) yang mengajak ummat beribadat kepada Allah Yang Maha Esa.

Perhatian dan tumpuan warga Mekah pada ketika itu juga terpusat kepada berita itu dan tidak ada yang lain yang menjadi topic perbualan mereka kecuali tentang Rasulullah s.a.w serta agama yang dibawanya, maka pemuda yang dimanjakan ini juga banyak mendengar tentang berita itu. Walaupun usianya masih muda, namun dia mampu menjadi penyeri majlis-majlis perjumpaan dan kehadirannya selalu diharapkan oleh ahli-ahli dalam perjumpaan tersebut serta rakan-rakannya. Gaya yang tampan dan otak yang cerdas merupakan keistimewaan Ibnu Umair dan menjadi daya pemikat dan pembuka jalan penyelesaian masalah.

Di antara berita yang didengarnya ialah Rasulullah bersama dengan pengikutnya sering mengadakan perjumpaan di tempat yang terhindar jauh dari gangguan kaum Quraisy dan ancaman-ancamannya iaitu di Bukit Safa di rumah Arqam bin Abil Arqam.

Keraguannya terhadap perkara tersebut tidak lama, hanya seketika sahaja dia menunggu, maka pada suatu waktu senja dengan didorong oleh keinginan yang tinggi, dia telah pergi ke rumah Arqam untuk menyertai rombongan tersebut. Di tempat itu Rasulullah sering berkumpul dengan para sahabat, tempat mengajarkan ayat-ayat al Quran dan membawa mereka solat beribadat kepada Allah Yang Maha Besar.

Sebaik sahaja Mus’ab mengambil tempat duduknya, ayat al Quran mulai mengalir dari kalbu Rasulullah bergema melalui kedua bibirnya dan sampai ke telinga, meresap di hati para pendengar. Di senja itu Mus’ab terpesona dengan untaian kalimat Rasulullah yang tepat menemui sasaran pada hatinya.

Mus’ab berasa terharu dan sangat gembira seolah-olah ingin terbang. Dia tidak dapat duduk pada tempat duduknya, tetapi Rasulullah menghulurkan tangannya yang penuh berkat, kasih saying serta mengurut dada pemuda yang sedang panas sehingga tiba-tiba menjadi sebuah lubuk hati yang tenang dan damai, tidak ubah seperti sebuah lautan yang teduh dan damai. Pemuda yang telah Islam dan beriman itu kelihatan telah memiliki ilmu dan hikmah yang luas – berlipat ganda dari ukuran usianya dan mempunyai kepekatan hati yang mampu mengubah sejarah.

Ibu Mus’ab iaitu Khunas binti Malik adalah seorang yang berkeperibadian kuat dan mempunyai pendirian yang tidak dapat ditawar atau diganggu gugat. Dia wanita yang disegani dan ditakuti.

Setelah Mus’ab memeluk Islam, tiada satu kekuatan pun yang ditakuti dan dibimbanginya melainkan ibunya sendiri, bahkan walau seluruh penduduk Mekah serta berhala-berhala para pembesar dan padang pasirnya berubah menjadi suatu kekuatan yang menakutkan yang hendak menyerang dan menghancurkannya, tentulah Mus’ab akan menganggapnya perkara remeh sahaja. Tetapi bagi Mus’ab tentangan dari ibunya bukanlah perkara kecil.

Mus’ab mula berfikir untuk mencari penyelesaian dan akhirnya memutuskan untuk menyembunyikan keislamannya sehingga terjadi sesuatu yang dikehendaki Allah. Begitulah dia sentiasa beulang alik ke rumah Arqam menghadiri majlis Rasulullah di mana hatinya rasa bahagia dengan keimanan dan dia bersedia menebusnya dengan kemurkaan ibunya yang belum mengetahui tentang berita keislamannya.
Alau bagaimanapun di kota Mekah tiada perkara yang dapat disembunyikan, lebih-lebih lagi dalam keadaan tersebut. Mata kaum Quraisy berkeliaran di mana-mana mengikuti setiap langkah dan menyelusuri setiap jejak.

Kebetulan pada masa itu seorang yang bernama Usman bin Talhah melihat Mus’ab memasuki rumah Arqam secara sembunyi. Pada hari yang lain pula dilihatnya Mus’ab bersolat seperti Muhammad s.a.w. Dengan pantas dia pergi mendapatkan ibu Mus’ab dan melaporkan berita yang telah pasti itu.

Berdirilah Mus’ab di hadapan ibu dan keluarganya serta para pembesar Mekah yang berkumpul di rumahnya. Dengan hati yang yakin pasti dibacakannya ayat-ayat suci al Quran yang disampaikan oleh Rasulullah dengan harapan untuk mencuci hati nurani mereka, mengisinya dengan hikmah dan kemuliaan, kejujuran dan ketaqwaan.
Ketika ibunya cuba menutup mulut puteranya dengan tamparan yang kuat, tiba-tiba tangan yang dihulurkan itu menjadi lemah dan jatuh terkulai – demi melihat nur atau cahaya yang membuat wajah yang telah berseri itu semakin berwibawa dan menimbulkan satu ketenangan yang mendorong ibunya menghentikan tindakan tersebut.

Kerana rasa keibuannya, ibu Mus’ab terhindar dari memukul dan menyakiti puteranya, tetapi tidak dapat menahan diri dari tuntutan bela berhala-berhalanya dengan jalan lain. Dia telah membawa puteranya ke suatu tempat yang terpencil di rumahnya, lalu dikurung dan dipenjarakan dengan kawalan yang amat ketat sekali.

.......bersambung