Khamis, 15 Oktober 2009

Nikmatnya Bila Syara' Dijaga


Hari ini sahabat-sahabat Haluansiswi diberi peluang oleh Allah untuk pergi berenang di salah sebuah kolam renang di tempat Haluansiswi. Kolam renang ini Alhamdulillah agak soleh suasananya kerana sekitarnya dipagari tembok batu yang tinggi. (andaikata kita diluar tak mampu menjengguk aktiviti didalamnya). Selain itu, terdapat satu lagi faktor yang membuatkan kami selesa berenang disana... kolam renang tersebut telah menetapkan had atau giliran hari kepada lelaki dan perempuan untuk berenang disitu... hari untuk kaum hawa pergi berenang disitu adalah hari selasa dan rabu petang, sementara Isnin, Khamis dan Jumaat petang pula khusus untuk lelaki. bayaran yang dikenakan pun amat murah..semurah RM2 sahaja...memang best...ada dikalangan sahabat haluansiswi yang belum pernah sampai kesitu so apalagi... dah terbayanglah keseronokkan yang bakal dikecapi nanti... namun ada satu yang menggusarkan sahabat tersebut- "boleh ke masuk kalau tak pakai pakaian renang??".. sahabat haluansiswi yang di panggil H telah menenangkan rakannya F - " ish..anti ni..ana dah mai tiga kali dah..pakai t-shrt labuh dengan seluar panjang nih- tak dak lah pulak kena halau..anti tak yah bimbanglah.."

Kami pun mula menyalin pakaian di tempat yang disediakan, pada mulanya suasana di situ amat tenang.. belum ramai wanita-wanita yang datang membanjiri kawasan tersebut..namun selang lima belas minit kemudian datanglah wanita-wanita tak kira tua dan muda, ada yang seksi dan ada yang menutup aurat sekadarnya memenuhi kolam renang tersebut...mereka benar-benar "berpakaian renang" seperti yang dikehendaki...seksi habis.. naik malu kami dibuatnya.. Oleh kerana kami berempat adalah yang paling ganjil disitu.. maka menjadi perhatianlah kami disitu... ialah.. mana ada orang yang pakai macam kami..bertudung, berseluar panjang dan baju labuh untuk berenang....Allah..., sebenarnya kami taklah malu..malah kami rasa begitu 'izzah dapat menjaga syara' walaupun berenang- masih lagi aurat terjaga...walaupun semuanya wanita, perasaan malu sepatutnya ada...macam-macam ragam mereka disitu...yang sukar untuk kami coretkan disini...namun pengajaran berharga banyak yang kami dapat..semasa pulang menaiki kereta semua sahabat-sahabat haluansiswi berbincang pengalaman masing-masing dan kami berazam minggu depan kami akan cuba melakukan dakwah fardiyyah- mendekati mereka-mereka itu...yang penting taaruf dengan mereka amat perlu..tidak kira siapa mereka, mereka tetap mad'u kita..Islam perlu disampaikan..itulah azam kami.... H pun berkongsi cerita..pada minggu lepas, dia ada pergi berenang disitu...dia menegur seorang wanita dengan seorang anaknya barangkali, berumur dalam 4 tahun- namun amat memeranjatkan- setiap kali dia bertanya pada wanita tersebut.. "ini anak akak ya? " wanita tersebut membalas- "entahlah...tak tahu siapa dia..mak bapak dia bodoh...dia pun bodoh" kecut perut dibuatnya sahabat haluansiswi ni...MasyaAllah...dasyatnya perkataan kejian wanita ni.. tapi bila H memandangnya tak lah pulak nampak bodoh...setelah ditaaruf lagi lebih mendalam barulah diketahui rupa-rupanya itu bukanlah anaknya- itu adalah anak luar nikah adiknya dan wanita tersebut rasa amat terbeban kerana terpaksa menjaga budak tersebut setelah dia pulang dari Australia...wanita terbabit setelah melihat kesungguhan H tadi terus bertanya.."macammana nak buat ya dengan dia? jahat sangat..nakal,degil tak dengar cakap orang" H pun membalas pada wanita tersebut..."akak..jalan terbaik buat dia ialah ajarilah dia dengan Islam..InsyaAllah kak.." kata H pada kami "itu aja yang termampu ana ucapkan..dan ana amat berharap ana akan bertemu lagi dengan kakak tu..kesian kan.." kami yang mendengar ceritanya menggangguk juga....moga Allah bagi kekuatan pada kita untuk terus menyampaikan Islam walau dimana kita berada...amat kasihan melihat gelagat umat ini..mereka amat dahaga cahaya Islam...marilah wahai teman-teman semua..kita bersama berganding bahu untuk "ISLAH NAFSAKA..WAD'U GHAIRUKA"... berenang sambil berdakwah :)

siswihaluan

3 ulasan:

halawatul iman berkata...

salam...seronoknya g berenang..kolam tu kat mana yer?..boleh join sama...

sinar_islami berkata...

tertarik dgn entri ni...
nanti blh la buat pgrm brenang..kelas reng skali ke... =) tambh kemahiran...

erm...dan yg pntg peluang utk dakwh itu dimaksimakn

Mohd Shahabudin Md Yatim berkata...

alhamdulillah antunna dapat menjaga syara`, kita ada keyakinan menjaga syara` sebenarnya atas pertolongan sahabat/dan sahabiah2 yang menjaga syara`...

p/s:pasni buat cadangan wujudkan kolam renang.. hahaha